Na to pytanie mamy trochę wymijającą odpowiedź ale konieczną w tym wypadku czyli to zależy, głównie od tego jaka jest pojemność akumulatora oraz typu prądu jaki jakim jest samochód elektryczny ładowany.
Istnieją dwa sposoby ładowania samochodów elektrycznych z wykorzystaniem:
- prądu zmiennego
- prądu stałego
Ładowanie za pomocą prądu zmiennego
Przy ładowarkach domowych typu wallbox lub wolnych stacjach ładowania wykorzystujemy prąd zmienny czyli z ang. AC. Moc jaka jest wtedy wykorzystywana z domowych gniazdek to 230 wolt i nie przekracza 3,6 kW.
Zatem jeśli spojrzymy na samochody elektryczne z akumulatorem o pojemności 50 kWh czyli takie jak Opel Corsa, Peugeot e-2008 itp. to naładowanie baterii wynosi aż 14 godz. w przypadku zwyczajnej wtyczki.
Jeśli natomiast wybierzemy ładowarkę z gniazdem 3 fazowym o napięciu 400 V i 11 kW do 22 kW to takie ładowanie zajmie ok. 5 godzin. Jednakże moc ładowania zależy od tzw. ładowarki podkładowej, czyli przetwornicy zabudowanej w samochodzie. To ona odpowiada za przetwarzanie prądu zmiennego w prąd stały, którym zasilana jest bateria. Tak więc nawet, jeżeli podłączymy samochód do ładowarki AC o mocy 22kW, a ładowarka pokładowa w samochodzie ma moc 11kW, to właśnie prądem o mocy 11kW będziemy ładować samochód.
Natomiast ładowanie samochodów elektrycznych o pojemności 75 kWh czyli auta takie jak Volvo XC40 recharge lub Hyundai IONIQ itp.
Czas ładowania wynosi odpowiednio do 32 godz z gniazda naściennego oraz do 7 godzin przy użyciu ładowarki z wallboxa.
Ładowanie za pomocą prądu stałego
Jeśli czas to nasze najważniejsze aktywo to tutaj zdecydowanie wygrywa ładowanie samochodów elektrycznych za pomocą prądu stałego (z ang. skrót to DC).
Ładowarki tego typu dysponują mocą od 40 do 350 kW, a nawet większej.
Biorąc pod uwagę taką moc to czas ładowania samochodu może skrócić się nawet do 18 minut. W tym wypadku największym czynnikiem ograniczającym moc ładowania jest zdolność baterii samochodu do przyjmowania energii. Na chwilę obecną samochody dostępne na rynku mają zdolność ładowania na poziomie 80-270kW. Tak więc jeśli np. nasz samochód przyjmuje prąd o mocy 150kW, to nie ma znaczenia, czy podłączymy go do ładowarki DC o mocy 150kW, czy 300kW – czas ładowania będzie zawsze taki sam.
Jednak nie wszystko złoto co się świeci jak mówi stare przysłowie.
Wykorzystanie tego typu ładowarek wiąże się z większymi cenami za 1 kWh niż w ładowarkach domowych.
Tutaj prawa rynku są bezlitosne i im mamy możliwość szybszego ładowania to płacimy większą cenę.
Dodatkowo musimy doliczyć - korzystając ze stacji publicznych - opłatę dla operatora za czas spędzony na stanowisku do ładowania. Te cennik jest różny i zależny od taryfy danego operatora ale najczęściej wahać się od ok. 10 do 50 groszy za minutę.
Zatem jak widać każda forma ładowania poprzez różne rodzaje prądu ma swoje plusy i minusy. Jeśli jesteś szukasz idealnej dla Ciebie lub Twojej firmy ładowarki do samochodu elektrycznego to skontaktuj się z naszymi ekspertami, którzy chętnie pomogą Ci dokonać prawidłowego wyboru.